„Boldogságfürdőt játszottunk. Egymás tekintetébe kapaszkodtunk és csak néztük, néztük egymást. Én gyenge voltam, ő erős, én bizonytalan, ő bizonyos, én bátortalan ő bátor. Minden reggel kávét főzött. Ébredésem előtt, halkan kiosont, hogy azután újra ott legyen és új ritmusokat adva életünknek, visszabújjon mellém és a fehér lepedőkbe burkolózva együtt kávézzunk. Én gyenge voltam – ő erős. Már délután várni kezdett, ha tudta, hogy este érkezem. Vacsorát készített, előtte gondosan bevásárolt, alaposan időt adva magának erre és csak csendben készült a ránk váró örömökre. Bátortalan voltam- ő bátor. Aztán mosott, gépbe pakolta a holmijainkat és illatos-tisztasággal fogadott. Én bizonytalan voltam – ő bizonyos. Ölbe vett és magához szorított. Szavak nélkülien szerettünk egymásba. Én átvettem tőle az érzéseit, bizonyosságát, erejét és bátorságát. Ez könnyeddé tett, erőssé és határozottá. Boldoggá tettem, ahogy boldog lettem. Reményt kapott a hitemből, hogy így jó, ahogyan ő most cselekszik – hiszen ő a férfi, én a nő. Így lett társas a játék… „

***

Az emberek bizonyos kor után úgy érzik: vége. Elmúlt, nem jön többé az érzés és nem jöhet több megtalált élmény sem, nem lesz más és nem lehet mással már jobb. Így kerül ki a pont. Negyven éves kor felett sokan hajlamosak lemondani a párkapcsolatokról. Beletörődnek abba, hogy egyedül maradjanak. Azonban érdemes ilyenkor belegondolni: milyen sok hosszú év áll még így előttünk. A legszerencsésebb minél előbb tudatosítani magunkban, hogy 40 fölött nem áll meg az élet – sőt, igazából bizonyos értelemben akkor kezdődik. Az életkor nem akadálya a boldogságnak, az ismerkedésnek, a szerelemnek, hanem épp az ellenkezője; az ember sokkal jobban tájékozódik az emberi kapcsolatokban. A szexualitásban is tapasztalt, mind a saját, mind a másik vágyait illetően, és a legszebb ezekben az években (és igazán gyönyörködtető): már értem, érzem, ismerem magamat – és hamarabb értem, jobban érzem és könnyebben ismerem ki a másikat is.

A szerelem vezérfonala – ez a Kámaszútra címének eredeti fordítása. Az élet érzéki örömeinek egyik legősibb könyve. Az indiai kultúrában a szexualitást sosem kezelték tabuként, az emberi szexust az istenek áldásos tevékenységének tartották, templomokban ünnepelték. Hitük alapján a szerelem gyönyöre a kozmikus vágyból fogant és elsőként bontakozott ki az őskáoszból, ezzel megalapozva a teremtés további ciklusait. Később testet is öltött ez az energia, ő lett Káma deva, a vonzó ifjú lény, aki virágnyilakat lőtt a társkeresők számára (íja cukornádból volt, a húrt pedig egymásba kapaszkodó méhek alkották.) Káma deva egy napon olthatatlan vágyat lövellő nyilával eltalálta Sivát, a legfőbb istent, aki ezt követően Párvati istennővel, ezer éven át tartó mennyei ölelkezésben forrt össze. A legenda alapján azonban egyik szolgájuk megleste őket és gyönyöreiket, és ennek az isteni egymásba fonódó boldogságnak a titkát lehozta a földre. Odaadta az embereknek a szeretkezés tudományát. 

Indiában százezer (!) fejezetben írták le, hogy hogyan tartsák meg az örömteli élet és a gyönyör parancsolatait az emberek. Ezek egyik rövidített összefoglalójaként maradt fent a Kámaszútra. Akkoriban teljesen természetes volt, hogy a vallás gyakorlásának, a vagyon kezelésének és a szexualitás örömeinek egyenértékű a tanítása. A Kámaszútra szerzője, Vátszjájana, a legismertebb és legáttekinthetőbb indiai szerelemi tankönyvet készítette el. (Maga a szerző egyébként nőtlen volt, visszavonultan élt és úgy tartotta, hogy az elmúlt korok szexuális ismereteinek és gyönyöreinek összeállítása számára elmélkedés Istenről és az ember isteni önvalójáról).

A szexualitás tehát nem számított tabunak a közbeszédben sem. Éppoly fontos volt, mint bármely más területe az életnek. A könyv egyik valódi rejtélye ám a mai napig is csak emelkedett szellemmel értelmezhető: a mű születésének idejében ugyanis Indiában, a törvénykezések alapján a nők jogfosztottak és kiszolgáltatottak voltak. Ám a szútra mégis királynőként tekint rájuk. A férfiakat pedig a műben úgy látjuk, mint akiknek egyetlen, legfőbb törekvése a nőket az aktusok során a legteljesebb gyönyörhöz segíteni. 

A Kámaszutra magyar nyelven sokáig tiltott irodalomnak számított. Először 1920-ban jelent meg, Baktay Ervin asztrológus, filozófus fordításának köszönhetően. A kor prűd szellemének következményeként kizárólag egyéni megrendelésre lehetett kapni és csak titkos, postai kézbesítésekkel jutott el olvasóihoz. Közel 30 évvel később is még csak sorszámozott kiadásban lehetett magyar nyelven hozzáférni, mégpedig régi, hindu tanítások alcímen.

Elődeink élete magától értetődően volt érzéki, elfogadták, megélték és megtapasztalták a gyönyör ajándékait. A nemek közötti mai harc, soha nem volt a férfi és a nő természetes állapota. (A Kámaszútra is épp ennek ékes példája). Egymás életének alkotóelemei kell, hogy legyenek, és maradjanak is – örök szövetséget alkotva.

A ma kutatók is ugyanazt igazolják: a közösen átélt, őszinte szexuális beteljesedések a kapcsolatok alkotóelemei. Vizsgálataik egyértelmű eredménye, hogy a boldog, önfeledt szexus hatalmas kohézió, valódi alap egy jó kapcsolathoz. 

Persze az ismerkedés, a randizás mindenkit sebezhetővé tesz, nem számít, mennyire magabiztos, vagy sikeres az élete más területein. A statisztikák alapján az emberek kilencven százaléka az első 4 perc alatt alakítja ki rólunk a véleményét, fizikai kívánatosságunkat pedig kevesebb, mint 10 másodperc alatt méri fel. 

Az ősi tudás ilyenkor is valamennyiünkben ott rejtőzik: nem kizárólag a száj beszél. Mindannyian bizonyos látványos vagy éppen alig észrevehető jeleket küldünk. Ezek a kódolt, ősi üzenetek, amelyek szavak nélkül közlik az érzelmeinket. Dr. Monica Moore, amerikai pszichológus ezer órán át figyelte meg aprólékosan a nők jelzéseit, 52 olyan viselkedésformát katalogizált, amelyek célja az volt, hogy magára vonja és ott is tartsa a potenciális partner figyelmét. Néhány ezek közül: hajcsavargatás, igazgatás, a szemöldök felhúzása kíváncsian, háromféle szemkontaktus, (rövid -félénk, pásztázó-elemző és a minden mozdulatot követő), száj nyalogatása, csücsörítés, félmosoly, nevetés, fej hátradobása, félrehajtása, a nyak megmutatása, megérintése, a saját test megsimítása, finom kis önfeledt mozdulatok valamilyen ritmusra vagy háttérzenére. A térdmutogatás, a comb felvillantása már erősen hívogató gesztus, a cipővel való játék, például a láb cipőből való ki-bebújtatása, pedig kifejezetten erős üzenet a folytatásra.

A sokszor kimondhatatlan, de jól kifejezhető érzelmeinkről, intimitásunk gyönyörű titkairól, valamint a rosszul értelmezett elvárásainkról és a sokszor alaptalan félelmeinkről is nyíltan beszél ma nekünk Bibók Bea pszichológus, szexuálterapeuta. őszinte és feltáró előadásában. Kihagyhatatlan! 

Tarts velünk szeptember 27-én este 18:30-tól a Veritas Winebar-ban (a Blahától egy sarokra).
Kattints ide a programért! 

Ha lemaradtál a programról, kövesd eseményeinket itt és csatlakozz Facebook csoportunkhoz.

Szép napot kíván,
A Társ Oldal csapata